Thursday 5 April 2012

Kegagalan Mengajar Kejayaan....

Kegagalan itu ada banyak jenis. Contohnya, orang gagal dalam percintaan, gagal dalam pelajaran, gagal dalam perniagaan, gagal dalam hidup dan banyak lagi.
Anda perlulah berani dan kuat hati untuk meneruskan hidup dengan mempunyai impian, azam dan matlamat yang jelas. Sekiranya anda tak berani maka ia sudah memberi ‘petanda’ hati kita memerlukan ‘motivasi’ dan ‘inspirasi’ dalam menjadikannya lebih cekal berdepan kegetiran hidup.
Kegagalan dalam hidup bererti seseorang selalu merasa gagal dalam mencapai segala sesuatu. Padahal, sebenarya kegagalan itu tidak ada kerana anda terus berjuang dan mencari cara yang lebih baik untuk mencapai kejayaan. Kegagalan merupakan sebuah kesalahan hidup yang dilakukan manusia itu sendiri.
Contoh seperti Thomas Alva Edison dalam usahanya mencipta lampu dengan 999 kali percubaan. Dalam hidup ini tak semestinya kita berjaya saja.. ada masa kita gagal dan sepatutnya dengan kegagalan itu diambil iktibar dan pengajaran darinya. Sehingga pada suatu saat Thomas Alva Edison, pencipta lampu itu mengatakan : "Saya tidak pernah menemui kegagalan dalam 10000x percubaan saya mencipta lampu, yang saya temui adalah 10000 bahan itu tidak sesuai untuk dijadikan lampu" disini dari kegagalan kita belajar sesuatu.
Beliau juga pernah ditanya "Anda sudah mengalami ratusan kegagalan, apakah anda tidak bosan dengan kegagalan-kegagalan yang anda alami?" Thomas pun memberikan jawaban dengan lantang, "Justru dengan kegagalan-kegagalan itu, saya akan mengetahui ribuan cara agar lampu tidak menyala."
Gagal bukan bererti kalah,Gagal bukan bererti gagal selamanya,Sebenarnya gagal mendidik kita erti usaha dan kejayaan. Kegagalan mengajar kita supaya berusaha dengan lebih gigih dan ikhlas.Kegagalan mematang dan mendewasakan kita Kegagalan juga mengajar kita berdiri di kaki sendiri.
Jangan takut pada kegagalan kerana dari kegagalan maka datangnya kejayaan, belajar sesuatu dari kegagalan, insyallah kejayaan akan datang.


No comments:

Post a Comment